I senaste numret av tidskriften OPERA ("Nordens enda specialtidning om opera och musikal") finns en lång, illustrerad artikel om intrigerna på Kungliga teatern i Stockholm under 1860- och 70-talen. Tre färgstarka till stil och karaktär helt olika operasångerskor tävlade om den attraktiva primadonnerollen i Meyerbeers opera Afrikanskorna, som skulle få sin Sverigepremiär 1867. Förutom den i Paris skolade Signe Hebbe med en fulländad mimik och plastik var det den sångligt mest fulländade Inez Michaeli och den fleråriga Stockholmsprimadonnan i det tragiska operafacket Fredrika Stenhammar, som tävlade om rollen Selika, som var en svår men tacksam primadonneroll. Självvalda uppsägningr, anklagelser i pressen av såväl artister som teaterchef, armbågar och krokben - allt strålade samman just i denna roll. På bilden Signe Hebbe som Selika.
Den tidens press med bland andra Dagens Nyheter, Aftonbladet och Nya Dagligt Allehanda engagerade sig livligt i bråket. Intet nytt under solen är rubriken på artikeln, som skrivits av Göran Gademan, dramaturg på Göteborgsoperan. Det finns anledning att återkomma till Afrikanskorna i kommande nummer av WendelAvisan.
Tidskriften OPERA kommer ut med fem 60-sidiga nummer om året och innehåller både operahistoria och aktualiteter. Den kostar 380 kronor per år till plusgiro 4367200-5 och torde vara väl värd sitt pris.
Den tidens press med bland andra Dagens Nyheter, Aftonbladet och Nya Dagligt Allehanda engagerade sig livligt i bråket. Intet nytt under solen är rubriken på artikeln, som skrivits av Göran Gademan, dramaturg på Göteborgsoperan. Det finns anledning att återkomma till Afrikanskorna i kommande nummer av WendelAvisan.
Tidskriften OPERA kommer ut med fem 60-sidiga nummer om året och innehåller både operahistoria och aktualiteter. Den kostar 380 kronor per år till plusgiro 4367200-5 och torde vara väl värd sitt pris.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar